Hämtskåpslösningar för e-handelsmat lanserade i Litauen

december 12, 2018

Det internationella intresset är stort vår hämtskåpslösning, Click & Collect, särskilt framtagen för den snabbt växande marknaden för e-handlad mat. Näst på tur att lansera är e-handelsföretaget Barbora i Litauen. Till skillnad från i Sverige, men i likhet med flera andra aktörer i Europa, satsar Barbora på hubbar, platser där mycket folk rör sig i sin vardag.

Nu lanseras StrongPoints hämtskåpslösning för mat i Litauen. Det är e-handelsaktören Barbora som valt att erbjuda ytterligare ett leveransalternativ för sina kunder. Förhoppningen är att skåpen skall möta behoven hos den stora kundgrupp som önskar stor flexibilitet att själv kunna styra när och var man vill hämta upp sina matkassar.

Skåpen, som är utvecklade för att möta behovet hos den snabbt växande e-handelsmarknaden för livsmedel, klarar förvaring av såväl frys-, kyl- som rumstempererade varor och har gjort stor succé i Sverige. De räknas som en av de verkliga framgångsfaktorerna bakom den starka e-handelstillväxten för en av Sveriges ledande dagligvaruaktörer. Men till skillnad från i Sverige, där skåpen primärt återfinns i anslutning till fysiska butiker, väljer Barbora, i likhet med andra aktörer i Europa, att placera ut skåpen vid hubbar, alltså platser där det normalt sett rör sig mycket folk.

– De första hämtskåpen har vi valt att placera utifrån lättillgänglighet på platser där många människor rör sig. Därför har det fallit sig naturligt att ställa dem vid ett stort shopping- och kontorskomplex och vid en bensinstation. Där kan vi dessutom erbjuda helt andra möjligheter att erbjuda flexibla hämttider, såsom sent på kvällen eller tidigt på morgonen, allt utifrån vad som passar kunden, säger Tomas Kibildis, VD på Barbora.    

Vi är naturligtvis oerhört glada över det stora internationella intresset för våra hämtskåp. Med alltmer sofistikerade e-handelskunder som önskar allt större flexibilitet, så tror jag definitivt att vi kommer få se mer av olika sorters hämtskåpslösningar. Det gäller inte enbart livsmedel, utan är en generell trend just nu, så beteendet håller definitivt på att etableras, Vi följer med spänning vad som sker i Estland och i övriga Europa, där det blivit vanligt att placera ut skåpen vid hubbar, något som rimligen någon dagligvaruaktör snart borde våga satsa på även i Sverige, kommenterar Sven Calissendorff, VD för StrongPoint i Sverige.  

För mer information, vänligen kontakta: Sven Calissendorff, VD, StrongPoint AB, sven.calissendorff@strongpoint.com, 070 – 682 22 23

StrongPoints mission är att öka dagligvaruhandelns produktivitet genom att erbjuda innovativa och integrerade tekniska lösningar så att handlarna kan uppnå sin fulla potential. StrongPoint, vars huvudkontor ligger i Rælingen, Norge, har cirka 600 anställda i Norge, Sverige, Baltikum, Frankrike, Tyskland, Belgien, Spanien, Ryssland och Malaysia. StrongPoint finns noterat på Oslo Stock Exchange med tickern STRONG.

december 12, 2018