Vi hjälpte Skånska Spritfabriken med en ny etikettlösning!

My Magnusson

oktober 3, 2018

Lokala brännerier har aldrig varit trendigare, och att dricka Gin&Tonic dominerar bland både yngre och äldre målgrupper. Detta är Skånska Spritfabrikens Master Blender Jan Rothman medveten om och har dessutom en stor passion för framställning och utveckling av olika sorters högklassig sprit.

Om Skånska Spritfabriken
Skånska Spritfabriken ligger i det lilla samhället Södra Sandby strax utanför Lund i Skåne. Kompetensen i bolaget sträcker sig däremot långt utanför landsgränserna. Jan har flera års internationell erfarenhet från både vin- och champagnebranschen. Sedan 2009, har företaget producerat äppelbrandy av skånska, lokala råvaror och sedan dess har även produktionen av Pommeau, Whiskey och nu allra senast Gin, även tagit fart.

Utmaningen
Skånska Spritfabrikens vände sig till StrongPoint Labels för rådgivning om det var genomförbart med en trycklösning så som de ville ha den. För StrongPoint Labels skulle det innebära produktionstekniker som inte tidigare beprövats. Johan, vår etikettrådgivare, fick genomföra en intern undersökning i samråd med produktionsledaren för att se om Skånska Spritfabrikens vision var tekniskt och praktiskt genomförbar. Visionen och StrongPoint Labels tekniska expertis skulle innebära en stor möjlighet för Skånska Spritfabriken att positionera sig och differentiera sig unikt från konkurrenterna. StrongPoint Labels marketing specialist förde samtidigt en dialog med Skånska Spritfabriken gällande samarbetet och kommande utmaningar. Med lansering bakom krönet blev hastighet, effektivitet och tätt samarbete avgörande framgångsfaktorer.

Etikettlösningen
För att nå önskad etiketteffekt i linje med företagets vision och värderingar pågick en intensiv och spännande period av experimentering med olika material och kombinationer. Experimenten in-house resulterade i ett silvermaterial som bas för att uppnå den exklusiva känslan företaget ville få fram. Valet av silvermaterial gjorde även att kombinationen med prägling inte längre behövdes. För att få fram den önskade sträva ytan på etiketten som Skånska Spritfabriken efterfrågade, tog StrongPoint Labels fram en alldeles ny sorts lack, tidigare obeprövad som skapade en ytkänsla av sandpapper. För att skapa en känsla av förhöjning av vissa bokstäver, adderades ytterligare en speciallack. Med silvermaterialet under, skapade detta en skimrande och glansig yta. Användning av speciallacker likt dessa skapar möjligheter att positionera sig unikt genom den känsla de ger upphov till.

Nu är lanseringen av det nya sortimentet i full gång: G tonic water classic, G tonic water premium, G gin & tonic alkoholfri, G Gin Classic. G Gin Premium. G Gin Rosé. G Gin Gold.

Vi är även väldigt stolta över att Skånska Spritfabriken dessutom vunnit ett pris för Världens bästa Gin&Tonic. Vi ser framemot fler spännande utmaningar av Skånska Spritfabriken!

My Magnusson

oktober 3, 2018