Från manuell till automatiserad med elektroniska prisetiketter

Av Frida Kalin | Januari 9, 2018

Under 2009 bytte Malo Sagbruk ERP-system. – Vi hade en tydlig målsättning att övergången inte bara skulle ge oss ett order och fakturasystem, utan även lagerhantering med hjälp av handterminaler skulle ge oss ett enklare liv, säger Frode Odegaard, logistikchef på XL-BYGG Dale Malo.

Malo Sagbruk städade all grunddata i systemet och uppdaterade all information enligt NOBB (Norska byggbranschens största produktdatabas och effektiviserar flödet av produktinformation mellan aktörer i branschen). Företaget fick så småningom god kontroll över handterminalerna och de ”gamla” patchar som kunde slås in i systemet var historia.

Ändrade ramvillkor på marknaden

– Både kunder och medarbetare kände att fakturering gick snabbare och vi fick god kontroll över vilka varor som skapade försäljning. Samtidigt påbörjades arbetet med att analysera försäljnings- och lagerbehov samt kartlägga trender på marknaden när det gäller lagerfört utbud. Ramvillkoren på marknaden hade förändrats. Vi upplevde att fler och fler av våra kunder fokuserade mer över priset på produkten än hur mycket de fick i rabatt.

Fokus på kundservice

Att uppdatera priser på hyllkanten för alla lagerförda produkter krävde både tid och resurser. Istället för att ägna mycket tid åt manuella rutiner och pappersbaserade etiketter, ville XL-BYGG Dale Malo lägga tiden på kundservice. Efter att ha deltagit aktivt i IKT-samlingar under ledning av Nordek, kedjebolaget för XL-BYGG, beslutades det snart att använda elektroniska hyllkantsetiketter. Det tog några år innan allting blev en verklighet, mycket på grund av pris, kvalitet och infrastruktur på de elektroniska etiketterna. Valet av leverantör föll till slut på StrongPoint och Pricer.

Kvaliteten, upplösningen och anpassningen av de elektroniska hyllkantsetiketterna har gett oss ett annat tidsbesparande element. Vi hämtade snabbt in kostnaderna för implementering av systemet, eftersom vi inte längre spenderade tid på traditionell prissättning med pappersetiketter.

Uppdaterar priser på 1-2-3

XL-BYGG Dale Malo har butiker i Armagh, Molde, Vestnes och Eide, och även om de har två olika affärssystem, kan de vara med hjälp av Pricers elektroniska hyllkantsetiketter från StrongPoint uppdatera samtliga butiker så de visar samma priser på bara några minuter.

– Innovativa lösningar för att visa logotyp, reklam, marknadsföring och annan text gör elektroniska hyllkantsetiketter till ett värdefullt marknadsföringsverktyg. Nu kan vi göra våra kampanjer mer synliga på ett mer effektivt sätt. Vi får också snabbt uppdateringar på hyllorna när det gäller konkurrens och marknadsläget utan att ta resurser från våra anställda. Det är också enkelt att uppdatera hyllan med GTIN och varubeskrivning om det finns en förändring på produktkortet.

Nästa steg för XL-BYGG Dale Malo blir att utnyttja de smarta funktionerna i Pricers elektroniska hyllkantsetiketter för hantering av lager, orderhistorik och försäljningshistorik. ”Vårt mål är att snabbt och enkelt få värdefull och användbar information till våra anställda utan att behöva ta med varor till en arbetsstation,” avslutar Ødegård.