Egen paketering av kött som konkurrensmedel

april 4, 2017

ICA Kvantum i Västra Frölunda strävar ständigt efter effektivitet och konkurrensfördelar i sin butik. Som ett led i sin strategiska utveckling har man uppgraderat sina packmaskiner och vågar till de senaste versionerna.

Tomas Karlsson är ansvarig för försäljningen av färskvaror hos ICA Kvantum i Västra Frölunda. Butiken ligger i ett område med flera liknande butiker och är därmed ganska konsurrensutsatt.

– Ett sätt att hävda sig i konkurrensen är att arbeta effektivt och kundorienterat, menar Tomas Karlsson. Att ha bra utrustning i butiken är en del i dessa ansträngningar.

Nyligen har ICA Kvantum i Västra Frölunda investerat i nya vågar till både Delikatessen och Frukt & Grönt och en ny packmaskin till köttavdelningen.

Styckar och packar själva

– Vi letar ständigt efter idéer som gör att vi kan utmärka oss i den relativt hårda konkurrens som vi är utsatta för, berättar Tomas Karlsson.

– De flesta av butikerna i området låter sina leverantörer centralförpacka köttet som säljs i deras butiker. Där har vi upptäckt en möjlighet att skilja oss från de andra. Sedan några år tillbaka styckar och förpackar vi vårt kött själva. Då vet vi hela tiden att det är högsta kvalitet på det kött vi erbjuder våra kunder. Det har blivit en nisch för oss som kunderna uppskattar.

För att kunna arbeta så rationellt som möjligt har man bytt ut sin gamla packmaskin mot en helautomatisk från  StrongPoint fd. PSI Antonson.

– Vår gamla packmaskin började bli sliten och dessutom var den kanske inte så effektiv som den borde vara, säger Tomas Karlsson, den var ju ganska till åren kommen. Driftsäkerheten var inte heller något att skryta med. Den nya packmaskinen däremot är riktigt bra. Den är enkel att använda och det är i princip bara att mata in köttstyckena och ut kommer ett färdigt paket med en informativ etikett klar för exponering i köttdisken. Och driftsäkerheten är på topp.

Nya vågar i delikatessen

För cirka ett år sedan bytte Tomas Karlsson ut vågarna som används i Delikatessen. Tre nya sattes in, som går hela dagarna.

– Det är stort tryck på vår delikatessavdelning, berättar Tomas, vågarna får verkligen jobba. De nya vågarna är enkla att hantera och funktionerna jämfört med de gamla är mycket bättre. Dessutom finns det displayer på vågarna som gör att kunderna kan kolla vikten. Det tycker både vi och kunderna är bra.

– De nya vågarna är digitala, vilket bland annat innebära att de fungerar lite som en dator. En effektiv funktion i de nya vågarna är, att vi har kunnat numrera olika produkter och grupperat dem. Detta underlättar mycket för personalen, som lättare kan hitta rätt produkt snabbt. Det tycker vi är effektivt.

Frukt & Grönt har också fått nya vågar

Avdelningen hade sedan tidigare flera vågar från StrongPoint. De började också bli gamla och man insåg att en uppgradering var nödvändig. I samband med investeringen i Delikatessen passade man på att också byta ut vågarna i Frukt & Grönt.

– Vi investerade i nio nya självscanningsvågar till Frukt & Grönt, berättar Tomas Karlsson. Vågarna har flera fördelar jämfört med de gamla. Den stora skillnaden är att användargränssnittet gör det enklare för kunderna att söka produkter som de själva ska väga och scanna.

Tomas tycker att alla installationer har gått väldigt smidigt. Egentligen har han inte upplevt några problem, förutom vissa små inkörningsstörningar, som det ju nästan alltid blir när man installerar nytt.

– Vi har samarbetat med PSI Antonson (numera StrongPoint) sedan länge. Anledningen är inte bara att de finns i vår närhet, vilket naturligtvis är en fördel. Vi har också positiva erfarenheter av både produkter och service som gör att vi förblir trogna kunder, avslutar Tomas Karlsson.

april 4, 2017