Vi fick vara en del av Bouquets lansering av en helt ny produktserie!

My Magnusson

oktober 4, 2018

StrongPoint Labels kom i kontakt med Bouquet Saft & Vinjäst AB i samband med lanseringen av en alldeles ny produktserie av lemonader. Vi fick det spännande uppdraget att hjälpa till med både utformningen och produktionen av de nya etiketterna till lanseringen.

Om Bouquet
Redan 1965 startade Friedrich Mautner ”Bouquet Saft & Vinjäst AB”, farfar till Patrik och Joakim Mautner som idag driver företaget. Musteriet ligger i lilla Väderstad i Östergötlands län där egen tillverkning av saftdrycker, lemonad, glögg, vinsatser och fruktviner sker.

Utmaningen
StrongPoint Labels kom i kontakt med Bouquet Saft & Vinjäst AB i samband med lanseringen av en alldeles ny produktserie av lemonader. Vi fick i uppdrag att hjälpa till med utformningen och produktionen av nya etiketter till produkterna.
För att säkerställa att de nya etiketterna skulle reflektera det unika i Bouquet och Väderstad och samtidigt attrahera den tilltänkta målgruppen, genomförde vår marknads- och säljavdelning en analys av bolaget och marknaden. Inför analysen hade vi en stor internationell benchmark att förhålla oss till samt flaskans speciella utformning.

Analysen innebar därefter dels en intern analys av företagets målsättning, vision och värderingar samt en extern analys av målgrupper, konkurrens och trender. Utmaningen låg sedan i att omsätta detta till en matchande etikettlösning för att nå önskad positionering och en så stark lansering som möjligt.

Etikettlösningen
För att fånga essensen i bolaget och den unika marknadsmöjlighet som fanns, jobbade vi intensivt i designprocessen, med många designutkast och mycket kommunikation. För att få fram den lokala känslan från produktionen i Väderstad utvärderade vi noggrant olika material som kunde spegla detta.

Dessa aspekter resulterade i ett etikettmaterial av struktur som ger konsumenten den närodlade, rustika, vintage-känslan vi tillsammans med bröderna Mautner letade efter. Eftersom produkterna skulle lanseras i tre olika smaker behövde vi även fånga upp tydliga skillnader i detta, men samtidigt bibehålla igenkänningsfaktorn av serien i sin helhet. Vi valde därför att använda samma ton av gul bas på de olika varianterna, men med olika element av frukter för att lyfta fram skillnaderna. För att åstadkomma detta, använde vi vår digitala tryckteknik, speciellt flexibel vid lansering av produktserier med en sådan design.

Vi tackar Bouquet för möjligheten att få hjälpa till i utformningen och produktionen av deras lansering av sin nya serie!

My Magnusson

oktober 4, 2018