Maximera din investering av Select & Collect med hjälp av merförsäljning

Av Frida Kalin | Februari 7, 2018 | Store Operations, Självutcheckning, Other

Att investera i ett automatiserat försäljningssystem som Select & Collect är inte bara ett sätt för att följa utvecklingen mot en allt mer digitaliserad detaljhandel. När en sådan lösning implementeras korrekt blir det också ett sätt att öka merförsäljningen i butiken. Här är några tips om hur du kan få ut mesta möjliga av din Select & Collect-lösning.

Enkel merförsäljning

Med Select & Collect ökas försäljningen med hjälp av flera naturliga möjligheter till merförsäljning. När kunder köper en Select & Collect-produkt, genom pekskärmarna eller vid självutcheckningskassor, kan en produktrekommendation visas som en kampanjbanner. Kunder uppmanas att göra ett extra köp med förslag som ”kunder som köpt godis köpte också chips.”

Denna typ av merförsäljning är inte möjlig med traditionella kassor. Kassörer kan bara lämna förslag på varor som ligger inom räckhåll från kassan, eftersom kunden redan är på väg ut. Med Select & Collect tar det bara ett klick för att lägga till en extra vara till sitt köp.

Det räcker att några få procent av Select & Collect-kunderna väljer att göra ett extra köp baserat på produktrekommendationen, sen tar det inte lång tid innan försäljningsökningen räcker till för att systemet ska betala sig själv.

När det gäller självutcheckningar ökar efterfrågan på dem. Det börjar till och med bli vanligt med butiker som bara har självutcheckningskassor. Att få en Select & Collect-lösning som kan integreras med självutcheckningskassor är således bra investering för framtiden. I en genomsnittlig stormarknad, som betjänar mellan 7 000-10 000 självutchecknings per vecka, kan merförsäljning med Select & Collect generera upp till 23 000 EUR extra vinst per år.

Implementering är nyckeln Ladda hem vår guide!  Eliminerat svinn och optimerad  försäljning av högriskprodukter  med Select & Collect Ladda hem

När du köper en Select & Collect-lösning är det viktigt att se det som en långsiktig investering. Det kräves en korrekt implementering och förändring av beteende, från både kunder och personal. Görs införandet rätt, kommer systemet att hjälpa till med att optimera försäljningen och maximera avkastningen, precis som vi nämnde tidigare.

Det första steget i genomförandet är att analysera butiken. Du måste ange ett tydligt mål för systemet innan du installerar det. Vilka är viktiga KPI:er (Key Performance Indicators) för din butik? Vilka är de mest populära artiklarna och hur bra skulle de kunna sälja med hjälp av produktrekommendationer?

Du vill också vara medveten om din butiks försäljningsstatistik för att veta vilka artiklar och i vilken antal av dem du bör fylla varuautomaten för att få en optimerad påfyllning. Hur stor är din butik? Kanske behöver du mer än en varuautomat för att möta din butiks behov. Vissa butiker har fem eller fler automater. Samma sak gäller hur många köpstationer, där kunderna kan välja produkter, som behövs.

Personal och kunder behöver även utbildas i hur man använder systemet. Medarbetare bör lära sig att hantera varuautomater med påfyllningar och hur man marknadsför lösningen till kunderna. Kunder å andra sidan utbildas genom att uppmuntras att använda systemet av personalen.

Efter några veckors användning ska den faktiska användningen av systemet utvärderas mot de tidigare fastställda KPI:erna. Fungerar allt som det ska? Är syftet med investeringen uppfylld? Vissa mindre justeringar måste kunna göras längs vägen, särskilt i början. Det är helt normalt. Det är trots allt en långsiktig investering. Och beteenden ändras steg för steg.

Läs också: Bättre affärer och enklare hantering av tobaksförsäljning

Läs också: ICA MAXI Värmdö valde Vensafe på goda meriter